Уроки української мови


Тема . Прикметник як частина мови : загальне значення, морфологічні ознаки , синтаксична роль .
Мета : закріпити й поглибити знання школярів про прикметник як частину мови , його значення , семантико - граматичні властивості, синтаксичну роль у реченні; розвивати вміння знаходити у тексті прикметники, визначати їх граматичні категорії; виховувати у учнів любов до рідної природи .
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми : слово вчителя, робота з таблицею, робота з підручником , бесіда ( евристична і репродуктивна ) , метод вправ .
Обладнання : підручники, таблиці.
 І. Організаційний момент
 ( із виконанням психоформули ) .
Тема ця хоч непроста, та для вас цікава,
Будуть в ній нові слова , буде і забава .
 І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо .
Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння й оповідання,
І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.
Тему нашого уроку запишіть, будь ласка.
(Л. Швед)

II. Оголошення мети і теми уроку.
 Сьогодні до нас на урок завітав з країни Морфології друг Іменника – Прикметник.
Це частина мови,
Без неї нам не обійтись
Ти вслухайсь в слово пречудове.
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
а небо – лагідне, погідне,
життя – прекрасне, золоте.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі білі, сині, червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі – бистрокрилі, весняні, літні, зимові,
Усі ознаки називає Прикметник як частина мови
І жодної не обминають
Слова ці, справді, пречудові.
(Л. Лужецька)

III .Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Учитель . Шановні учні, перш ніж говорити детально про морфологічні ознаки прикметника, давайте визначимо його роль у мові. Для цього
порівняйте різні  варіанти одного тексту .
  «У світлиці спілкування»
1)Простяглась, розпросталась левада, розкинулась навколо озерця.
Середина літа. Туманець молоком стелиться над травою. Біля зарослого лепехою озерця - воли. На якусь мить вони відірвалися від й тягнуть морди до води. Некріпким оком вдивляється озерце в небо. Повгрузало в землю каміння. Тай  з-під нього випинається трава, буяє, тягнеться до сонця.
2)Простяглась, розпросталась затишна левада, розкинулась навколо
 невеликого озеречка. Середина гарячого літа. Легкий ранковий туманець молоком стелиться над розкішною духмяною травою.
3)Біля зарослого лепехою озерця - круторогі вайлуваті воли. На якусь мить відірвались вони від соковитої травиці й тягнуть морди до прохолодної
свіжої води. Некріпким блакитним оком вдивляється озерце в безмежне
небо.
Повгрузало в землю важенне каміння. Та йз-під нього випинається розкішна зелена трава, буяє, нестримно тягнеться до сонця.
Який з уривків точніше передає думку, є яскравішим і виразнішим ?
Яка частина мови сприяє цьому ?
2. Учитель . Прикметник як частину мови ви вивчали у початкових класах . Тому пригадайте, що означає прикметник , на які питання відповідає, і наведіть приклади прикметників . Допоможе вам у цьому таблиця ( таблиця виготовлена заздалегідь і розміщена на дошці ).
-         Що означає прикметник ?
-         Наведіть приклади прикметників .
-         Назвіть морфологічні ознаки прикметника .
-         Чи можна визначати рід прикметника у множені ?
-         Від якої частини мови залежать граматичні категорії прикметника ?
-         Відповісти на це запитання вам допоможе казка . Послухайте її, будь ласка.

Розповідь учня .
Іменник і прикметник
(Казка )
За широкими морями, за високими горами була собі країна Морфологія.  А називалася вона так тому , що в ній жили різні частини мови .
Одного разу трапилась біда. Якось темної ночі із чорної країни прилетів змій- чаклун . У глибокій пітьмі, коли всі прикметники спали і були однакові, старий дідуган вирішив переплутати їх. Настав ранок . І що тут сталося : небо стало зеленим, золотаве сонце фіолетовим, у світлофорі безладно блимали сірий , синій , коричневий кольори . Сталося неймовірне. У величезному місті панувало безладдя. Треба було щось робити. На допомогу Прикметникам прийшли Іменники. На зборах головний Іменник сказав: «У кожного з нас є найкращий друг. Кожен з нас повинен йому допомогти. «Зайчисько миттю помчав шукати Прикметника Сірого, Трава стала шукати Прикметника Зеленого, Вітер полетів на пошуки Прикметника Сильного.
 Усі знайшли друзів. У Блакитному небі радісно засяяло Яскраве сонце, Сірий Зайчик сміявся у Зеленій траві, а світлофор весело підморгував очима : Червоним , Жовтим і Зеленим .
Коли маєш добрих і вірних друзів, то ніяка біда тобі не страшна .
Учитель . Я думаю, всі зрозуміли , що найближчий друг прикметника - іменник , саме від нього залежать граматичні категорії прикметника .
 - А тепер спробуйте дати визначення прикметника самостійно і прочитайте із визначення сформульованому у підручнику ( с . 184 ).
- Робота з підручником (перечитування правил на с. 182-184 ).
IV. Виконання вправ на закріплення
Учитель . А тепер давайте закріпимо наші знання за допомогою вправ .
1.  Робота біля дошки.Зачитайте записаний на дошці текст, назвіть прикметники разом з іменниками, від яких вони залежать. Визначити рід, число, відмінок прикметників.
Повівав холодний вітерець. З краю неба білі, наче молочні, хмари. Разно бігали мишасті коненята. Дорога була слизька, і сани йшли в затоки. На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розстелилося поле, вкрите снігом, мов білою скатеркою. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами. Чорне вороняччя сідало громадами на сніг і знов здіймалося з місця .Вітер дужчав. ( М. Коцюбинський ).

2.  Розподільний диктант (у першу колонку випишіть прикметники , у другу - інші частини мови ).
Зеленіє, зелень, зелений; холод,  холодний ; червоніє, червоний ; пахощі, запашний ; дзвінкий, дзвонити ; далекий, далеко ; вранці, вранішній ; прозорий,  прозоро.
3.                Конкурс «Плету , плету ланцюжок»( між малими групами) .Спишіть, утворивши словосполучення з прикметником. Виділіть закінчення прикметників. Озеро, звір, рослини, ягоди (лісові) ;ріка, поле, степ, лани
( широкий).
4.Гра «Найкмітливіший».3аписати речення , визначити синтаксичну роль прикметника.
Як були колоски молодими у то дивилися в небо, у простір.
Все здавалось прекрасним і простим : вітер, хвилі і сонце над ним. (І. Савич)
Небо чисте й прозоре.
Хвилею зеленою здіймається навесні Батиєва гора. ( М. Рильський ).
5.  Творча робота. До поданих іменників доберіть прикметники.Скласти одне речення.
1.     3айчик  ( який ?).
2.   Ялинки (які ?).
3.     Дощ      (який ?).
4.     Дорога  (яка ?).
5.   Їжачок (який ?).
6.     Яблуко ( яке?).
7.     Небо     (яке?).
8.     Ліс(який?).
V. Підсумок уроку. Оцінювання
Репродуктивна бесіда

1 .Дати визначення прикметника.                                     

2. Назвати морфологічні ознаки цієї частини мови.

4.     Яким        членом речення виступають прикметники у реченнях ?
4.  Розказати про роль прикметників у мовленні.
Метод «Незакінчене речення».
На уроці я:
Дізнався…

Зрозумів…

Навчився…

Найбільший мій успіх – це…

Найбільші труднощі я відчув…

Я не вмів, а тепер умію…

На наступному уроці я хочу…

VI. Домашнє завдання

1.                Вивчити     правила §23.
2.                Виконати   вправу373.






Урок української мови в 5 класі

Тут пісня чарівна лунає і нині, її підхопили поля і гаї, її вечорами по всій Україні Співають в садах солов'ї.
О. Московенко.
Хід уроку.
I.   Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок, Сьогодні ми зробимо ще один крок,
 В країну відому, в країну чудову, 
Яка нас чекає й збагачує мову.

II.   Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Квітка знань». Учні пригадують вивчені знання про однорідні члени речення , передаючи квітку один одному.
III.    
Оголошення мети і завдань уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми з вами повинні узагальнити і закріпити знання про однорідні члени речення.

Епіграфом до нашого уроку є слова О. Московенка ... Про що вони?
Отож , ми будемо говорити про українську пісню.
IV. Робота на уроці.

1.       Робота з текстом. ( в малих групах). Виразно прочитати тексти (роздруковано). З'ясувати, до яких стилів мовлення вони належать.
Текст №1 Українська пісня! Хто не був зачарований нею? Вона пахне дощами, синіми льонами, материними руками. Пісня порушує найтонші струни людини. Вона черкне ластів'їним крильцем вечірній небокрай, приторкнеться невідомої струни наших почуттів і добуде чисту сльозинку з очей, комусь залікує давню рану.
І все це пісня. Такої неземної сили наша народна пісня!
Текст №2 Український фольклор поділяється на різні жанри: легенди і перекази, думи і пісні, казки і загадки, прислів'я і приказки. Серед жанрів народної творчості найпоширеніший-пісня. Фольклористи відзначають, що пісенна класика українського народу налічує більш як 300 тис. пісень. Отож можна спокійно прожити до глибокої старості-й на кожен день знайдеться нова українська пісня.
Завдання (усно).
Знайти однорідні члени речення. Визначити, якими членами речення вони виступають, якою частиною мови виражені.
I   Група  - у першому тексті.
II   група - у другому.
2.  Вправа « Розумне перо».
Записати речення, поставити розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення.
Без рідної мови, без пісні, без мами збідніє земля назавжди. Пісня і праця-великі дві сили.
Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину.
3.  Робота з підручником. Виконання вправи №122.
4.  «Згоден?- Не згоден-Обгрунтуй!»
I   варіант. Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник «і» тут вживається двічі?
Мамину пісню знають і співають у рідному краю і на чужині.
II    варіант. Чому в першому реченні перед сполучникам «та» коми немає, а в другому вона стоїть?
У рідному краї весело співає серце та душа. У чужому краї хоч і не співає, та не забуває ріднії пісні.
5.    Фізкультхвилинка.

6.                Розподільна робота. Виписати однорідні члени у три колонки, залежно від того, якими сполучниками вони з'єднані:
1.    одиничними;
2.     повторювальними;
3.     парними.
Попіл або жар; або цукор, або сіль; не тільки радість, а й смуток; читати та писати; і гречка, і рис\ як дорослі, так і діти; кінь і віл; то виє, то свистить; не лише чужий, а й свій.
З останніх букв сполучень слів прочитаєте прізвище автора вірша «Пісні».
7.     Поетична хвилинка.
Учень виразно читає напам'ять вірш М. Рильського «Пісні».
8.     Вправа.«Наклади латку» .Доповнити поетичний текст дієсловами-присудками з довідки, звернути увагу на риму.
В небі жайворонки
Заливаються-...,
 Грають, дзвонять цілий день,
 І щебечуть, і...,
І з весною світ ...
Дзвоном радісних пісень.
О. Олесь
Довідка. Сміються, в'ються, вітають, співають.

9 « У творчій лабораторії» . Інсценізація легенди «Як Бог наділив Україну талантом».
V.  Підсумок уроку.
Отже , що ж ми з вами повторили  на сьогоднішньому уроці?
Чи всі ви зрозуміли цю тему? Я сподіваюся , що ви будете пам'ятати про однорідні члени речення і не забуватимете ставити розділові знаки між ними.
VI.  Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру на тему: «Чари української народної пісні».
Урок наш збіг, але пам'ятайте
Кожної  миті, кожного дня, Що  головний скарб учня-набуті знання.






Конспект уроку з української мови 7 клас
  Тема.     Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово»
Мета:  Систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово як частину мови, удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль, , розвивати логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість, увагу, пам'ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого
Форма проведення: урок-ярмарок
Обладнання: підручник, опорні конспекти «Дієслово», дидактичний ілюстративний матеріал.
Хід уроку
- Любі учні! Ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером, Щоб упірнуть у мовну нам безодню!


Урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиком. Спробуйте, діти, спрогнозувати свої відповіді на уроці.
(Прогнозовані відповіді учнів:
-   На уроці я буду - вітром — мої відповіді будуть швидкими.
На уроці я буду - веселкою - мої відповіді будуть яскравими та різноманітними.
На уроці я буду - сонечком - я буду лагідним і чемним.
На уроці я буду - дощиком - мої відповіді будуть повними, змістовними. На уроці я буду - ...)
-   Сьогодні у нас незвичайний урок-ярмарок.
Тема уроку: узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово» як частина мови», запишіть, будь ласка.
Діти , як ви вважаєте, які завдання стоять перед нами на сьогоднішньому уроці? Визначитися вам допоможуть ключові слова:
Поглибити (знання про дієслово як частину   мови).
Формувати (уміння розпізнавати дієслово у реченнях).
Визначити (вид, спосіб, час ... дієслів)
Розвивати (творчі здібності, спостережливість, пам'ять).
А девізом нашого уроку будуть слова:
Не намагайся бути першим, А намагайся бути кращим!
- А чи знаєте ви, що таке ярмарок?
Тлумачний словничок:
Ярмарок - торг, що відбувається регулярно в установлений час на певному місці для продажу і закупівлі товарів.
А ще люди ходили на ярмарок на людей подивитися, себе показати, щось придбати, щось продати...
Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти —усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!
- На ярмарок ми завітали, запрошую вас, діти, до першої лавки.
Ми уже багато знаємо... І усі частини мови
Нам давним-давно відомі.
-        Пригадайте, що вивчає морфологія?
-         На які групи поділяються частини мови? Яка їх загальна кількість?
-           Чим різняться самостійні та службові частини мови?
-        Назвіть самостійні та службові частини мови.
-         Яку частину мови не назвали? Чому?
-         Відгадайте загадку:
Дуже я люблю всі дії
І що хочеш, я умію.
Є у мене вид і час,
Спосіб маю повсякчас.
Лиш учіть мене сумлінно,
Озовусь я неодмінно.
Вмію діяти чудово,
Отже звусь я - ... (ДІЄСЛОВО).
-       Що таке дієслово?
-      Які види дієслова ви знаєте?
-      Назвіть способи, часи дієслова.
2.     Лавка «Коректор»
Необхідно написати правильно  дієслова з карток-завдань.Пояснити написане.
(Не) відвідав, (не) прийшов, (не) зчувся, (не) волити, (не) дописати, (не) здужати, (не) бачити, (не) притомніти, (не) покоїти, (не) вивчив, (не) кладіть, (не) хтувати.
Вмиваю.. .ся, вітає.. .ся, посміхаю.. .ся, починає.. .ся, стели.. .ся.
« Музичний диктант »
- Зараз ви прослухаєте українських народних пісень і  випишете з них дієслова, визначите час та дієвідміну.
1)   Світить місяць, світить ясний,
А зіроньки миготять...
2)    Їхав козак за Дунай,
Сказав : «Дівчино, прощай
3)    Ой дівчина по гриби ходила В зеленому гаї заблудила...
4.     Лавка «Книга знань»
-   Робота з підручником .
-   Виписати у три стовпчики дієслова дійсного, умовного та наказового способів.
5.        Лавка « Хто швидше?» (індивідуальні завдання)
За одну хвилину записати якомога більше:
-дієслів минулого часу;
- дієслів теперішнього часу;
-дієслів майбутнього часу;
-дієслів доконаного виду;
-дієслів недоконаного виду;
-безособових дієслів ;
-дієслів І дієвідміни;
- дієслів II дієвідміни;
-дієслів умовного способу;
-дієслів наказового способу.
6.       Лавка « Розумники та розумниці»
- Пояснити значення фразеологізмів, до складу яких входять дієслова:
Уліпити в саме око - влучно сказати
Упадати у вічі - бути особливо помітним
Одібрало мову - втратити здатність говорити
Пекти раків - червоніти
Накивати п 'ятами - втекти
Поставити крапку над «і» - з 'ясувати все до кінця Пасти задніх - бути позаду
Як води в рот набрати - мовчати
Тримати язика за зубами — мовчати
Взяти гору – перемогти
Скласти речення з фразеологізмами .
7.       Лавка «У світлиці спілкування»
- Сконструюйте прислів'я. У яких ситуаціях ви б використали подані прислів'я?
Поясніть значення поданих прислів'їв.
Мудрим ніхто (не) народився, а навчився.
(Не) правдою весь світ пройдеш, назад (не) повернешся.
 На годину спізнився, (не) здоженеш за рік.
 (Не) плюй у криницю, доведеться водиці напиться.
8. Лавка «Мовознавча»
Побудувати вислови, дібравши початки з лівої, а продовження з правої колонки. Схарактеризувати вжиті в них частини мови.
1. Слово - зброя. Як і усяку зброю,...
ніколи не можуть схвилювати світ. (Б.Шоу)
2. Чудова думка втрачає свою цінність,
його треба чистити й доглядати. (М.Рильський)
3. Не можна ходити по рідній землі,...
коли вона погано висловлена. (Вольтер)
4. Ні мертва мова, ні мертва цивілізація...
не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. (Ю.Мушкетик)

Ну от і все. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння застосовуєте на практиці.
На доброму ярмарку ми побували, Знання показали, творчо працювали, Співали, сміялись та ще й жартували, Та про дієслово як частину мови все ми згадали.
Рефлексія. Діти, оцініть свою роботу на уроці за допомогою квіток на галявині вражень .Чи задоволені ви своїми відповідями? (Слово учням)
Скласти казку «Як Дієслово до Іменника в гості ходило».

Комментариев нет:

Отправить комментарий