Виховна година


Урок мужності , присвячений вшануванню учасників АТО на Сході України « Хоробрі Серця»

Учитель

Вітаємо вас на нашому заході ,  присвяченому воїнам які воюють , воювали і полягли на сході України  , захищаючи нашу землю.

Учень

У всіх людей своя святиня

Куди не глянь і не спитай ,

Рідніша їм своя пустиня ,

А ніж земний в пустелі рай.

Нема без кореня рослини .

А нас людей без Батьківщини.

Учень

Промовляють знов і знов калина

І ясні зорі в тихім плині вод :

« Це твоя країна Україна ,

Не просто край – країна і народ» .

Кличуть вічно далі тополині ,

Постають простори не чужі .

Тут живи – це все твої святині ,

Ти їх борони і бережи .

Хай нас віщий голос нині будить ,

У благословенній цій порі .

Ми , як люди , вийдемо на люди ,

На високий станемо поріг .

Поведе усіх нас не гординя ,

Але гордість , гідність - як усіх .

Ми живем в країні Україні –

Доля це , а доля – то не гріх .

Не шукай же щастя по чужинах ,

Тут молись на правду і добро .

Це – твоя країна – Україна ,

Ні , не край – країна і народ .

Учитель .23 роки Україна не знала війни. Наш народ пишався тим , що у буремні 90 –і , Україні вдалося зберегти мир. Але війна не обійшла нашу державу тепер. Ще рік тому ми з вами не знали дуже багатьох слів , пов’язаних з війною , тепер же майже кожну родину так чи інакше опалило полум’я військових дій . Ще рік тому ми не особливо звертали увагу на слова « Слава Україні  - Героям слава» , а тепер ці слова набули нового змісту .

На разі вже точно зрозуміло , кому ці слова адресовані , і ні в кого не має сумнівів , що ці герої – хлопці , що зі зброєю в руках захищають крихкий східний кордон України  , лікарі  , які в мирний час повертають  поранених з АТО з того світу , волонтери  ,  на плечах яких тримається наша армія.

Учень .Слова «Слава Україні – Героям слава» перестали бути просто вітанням.  Це вже віддання шани найкращим , котрі у найважливіший момент нашої держави не злякалися і пожертвували собою заради своєї Батьківщини , а також є засвідчення справжнього патріотичного подвигу .

Учень . Коли перед очима кадри з новин , фото поранених та загиблих героїв , дивлячись їм  у вічі , ми розуміємо , що вислів «душу й тіло ми положим за нашу свободу» став для сучасної історії української нації не просто словами гімну , це стало станом душі .

v  Перегляд відеоролика «Соловї  для  українських  солдат»

Учитель . В  результаті бойових дій в Україні загинули більше 4000 людей ( і це лише офіційні дані про тих  , кого вдалося ідентифікувати та захоронити) , в тому числі 28 дітей . Поранення отримало 7640 людей . Солдати добровольчих загонів та регулярної армії віддали життя за кожного з нас !

Учень . Пливуть гроби по морю , як човни –

По морю рук , по морю сліз і гніву .

Пливуть в човнах розтерзані сини

На хвилі молитов і переспіву .

Так ніби в жилах завмирає кров ,

А потім б’є  у скроні голос крові

За тих ,  хто тихо жив , а відійшов

У дзвонах слави праведним героєм .

Пливуть човни , гойдає кожну лодь

Людська долоня , тепла і тремтяча ,

Човнами править втішений Господь ,

А серце розривається і плаче .

І кожна мати плаче , і плаче

Їй кожна рана у чужого сина .

Стоїть Донбас і Львів – плече в плече

І разом з ним плаче Україна .

Нехай же вам , герої , віддає

Святий Петро ключі від того раю ,

Де убієнний ангелом стає ,

Бо він герой . Герої не вмирають.

Герої не вмирають . Просто йдуть

Із поля бою – в небо . В лицарі – зі смерті .

Пливуть човни . Пливуть човни . Пливуть…

Героям слава – вписано у серці .

Учень . Плаче Україна гіркими сльозами ,

Ллється по землі кров людська свята .

За свободу й волю люди помирають ,

За ту Україну , що у нас одна .

v  Перегляд відео «Загиблим в Україні присвячується …»»Білі лебеді у небесах»

v  Учитель. Ця пісня крик душі від болю і від війни . Схід і Захід , Північ і Південь …це все Україна . Одна . Єдина Держава  , яку так нещадно шматують … Ми за мир у Всій Україні !!!!!

Учень . Незалежність – слово пророче . Світить воно Україні крізь морок віків , воєнні дими , темінь неволі і пелену сліз , як посмішка дитини , що одного щасливого дня засяє світові крізь сльози .

Учень . Незалежність – слово тихе , а громом гримить із сивих століть , і пробиває тюремні мури , і не дає заснути дні сущому . Не одне покоління кращих синів і дочок беззавітно клали своє життя до ніг рідної неньки  - України заради її спокою , її мирного існування , її свободи і незалежності .

Учень . У ці нелегкі для  нашої країни часи українці проявляють чудеса хоробрості , відданості своїй Батьківщині , відстоюючи її інтереси . Сотні громадян України уже віддали своє життя , захищаючи рідну землю .

Учень . Небувалий прояв патріотизму охопив усю країну . Ми пишаємося , що наша молодь надзвичайно патріотична і доводить це своїми щоденними справами .

Учень . Але нашу Батьківщину , нашу Україну зламати не можна . Як птах фенікс вона відроджується з попелу , стає міцнішою , сильнішою . Хочу навести слова одного з політичних аналітиків ООН : «Після закінчення війни Україна отримає сильну армію , патріотизм на високому рівні , згуртовану націю , а Росія лише безіменні могили».

Учень . Серед захисників , героїв нашої держави є багато наших односельців:

v  Перегляд відео « Я наказую тобі жити ! Присвячується воїнам АТО! »

Учень . Вклонімося мужності героїв – українців і душею засвітімось  праведно , як на сповіді .

Учень .Вклонімося перед матір’ю – Україною і помолімось як Матері Божій.

Учень . Не розчаровуйсь в Україні ,

А зрозумій її печаль .

Що робиш ти для неї нині –

У себе спершу запитай .

Не розчаровуйсь в Україні ,

Вона свята , а грішні – ми

В її недолі часто винні

Її ж бо дочки і сини .

Не розчаровуйсь в Україні ,

Ідеї волі певним будь ,

Бо тільки той є справжнім сином ,

Хто вміє неньку захистить .

Не розчаровуйсь в Україні ,

 Вір , що мине важка пора ,

Розквітне пишний цвіт калини ,

В садах достатку і добра .

Учні ( разом)

Хай живе Україна !!!!!!!!!!!Слава Україні – Героям слава !!!!!!!!!!!!!!








Про Батьківщину та патріотизм. Про рідну мову, українську пісню.
     
     Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. 
     Сенека 
     
     Мила нам добра звістка про наш край: вітчизни і дим для нас солодкий. 
     Г. Державін 
     
     Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. 
     Д. Байрон 
     
     Хто не належить вітчизні своїй, той не належить і людству. 
     В. Бєлінський 
     
     Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших. 
     Д. Лихачев 
     
     Багато хто схильний плутати два поняття: «вітчизна» і «ваше превосходительство». 
     М. Салтиков-Щедрін 
     
     Для нас дорогі батьки, дорогі діти, близькі, родичі; але всі уявлення про любов до чого-небудь поєднані в одному слові «вітчизна». 
     Цицерон 
           
     Забудеш рідний край — твоє всохне коріння. 
     П. Тичина 
     
     Патріотизм — це не любов до ідеї, а любов до вітчизни. 
     В. Распутін 
     
     Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом. 
     Ч. Айтматов 
     
     Де немає свободи, там немає і вітчизни. 
     П. Гольбах 
     
     Задля батьківщини треба жертвувати навіть славою. 
     Латинське прислів’я 
     
     Хто батьківщині добре слугує — вельможних предків не потребує. 
     Французьке прислів’я 
     
     В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина. 
     Л. Костенко 
     
     В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля. 
     Т. Шевченко 
     
     Вітчизна — ось і альфа, і омега! 
     Д. Павличко 
     
     Вітчизна — це не хтось і десь, Я — теж Вітчизна. 
     І. Світличний 
     
     Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна. 
     В. Сосюра 
     
     І дим батьківщини солодкий. 
     Овідій 
     
     Кожному мила своя сторона. 
     Г. Сковорода 
     
     Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну. 
     В. Сосюра 
     
     Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. 
     В. Симоненко 
     
     Народе мій, як добре те, Що ти у мене є на світі. 
     М. Вінграновський 
     
     Нема на світі України, Немає другого Дніпра. 
     Т. Шевченко 
     
     Свою Україну любіть. Любіть її... Во врем'я люте. В останню тяжкую минуту За неї Господа моліть. 
     Т. Шевченко 
     
     Ті, що виїздять за море, міняють небо, а не душу. 
     Горацій 
     
     Тобі, Україно моя, і перший мій подих, і подих останній тобі. 
     В. Еллан 
     
     Ще не вмерла України і слава, і воля... 
     П. Чубинський 
     
     Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас. 
     Л. Костенко 
     
     А ти, моя Україно, Безталанна вдово. 
     Т. Шевченко 
     
     Для всіх ти мертва і смішна, Для всіх ти бідна і нещасна, Моя Україно прекрасна, Пісень і волі сторона. 
     Олександр Олесь 
     
     Добридень же, новий годе, В торішній свитині. Що ти несеш в Україну В латаній торбині? 
     Т. Шевченко 
     
     Жива душа народна, жива, неподоланна! 
     О. Довженко 
     
     Земле, поорана горем, Лихом засіяна чорним! 
     М. Рильський 
     
     Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ! 
     В. Симоненко 








           Виховна година у 6-у класі "Добро починається з тебе "



Хід заняття: 
1. Вступне слово.
Учитель. Доброго дня, любі діти! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.
(Діти сидять у колі. Звучить заспокійлива музика. Проводиться тренінг)
Учитель. Діти, сядьте, будь ласка, зручно, прислухайтесь до звуків, що лунають у нашому класі, до стану вашої душі та уявіть, що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі струмок чистоти. Цей струмок дає нам духовну силу, вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя — це вибір. Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І ця духовна сила буде необхідна нам сьогодні під час нашої бесіди, вона допоможе збагатити ваші душі новими відчуттями. Тож візьміться за руки, потиском долоні передайте краплинку своєї чистоти товаришам, щоб бути відкритими і відвертими один перед одним.
2. Повідомлення теми і мети. Розгляд проблемної ситуації
Учитель. Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку, її вбирає дитина з молоком матері і протягом усього життя дарує світу. Діти, спробуймо поміркувати разом. На що, на Вашу думку,схожа доброта? (Діти висловлюють свої думки) Так, і мені здається, що вона схожа на тепле, ласкаве, усміхнене сонечко. (Вчитель вивішує на дошку сонечко, на якому у вигляді усмішки написане слово «доброта»). Скажіть мені, будь ласка, а яку людину можна назвати доброю? (Учні відповідають).
        Учитель. Поряд із радістю і щастям ужитті йдуть хвороба, сум, скорбота, смерть. Який колір символізує радісні хвилини в житті людини? А сумні? (Білий, чорний). Прослухайте ситуацію, запропонуйте вихід з неї.
3. Інсценізація  «НА КЛАДЦІ»
     На вузенькій кладці через річку розминутися ніяк. З одного берега по кладці йде чоловік у білій сорочці. Йде і весело співає. З протилежного берега на кладці йде чоловік у чорній сорочці. Йде, схиливши голову,— сумний, невеселий. Зійшлися на середині річки. Чоловік у чорній сорочці каже:
- Я дуже поспішаю, дай мені дорогу, повернись на берег, а потім перейди річку.
- Куди ж ти поспішаєш?— запитав чоловік у білій сорочці.
- У мене вдома велике горе. Син помер.
- Я теж поспішаю, сказав чоловік у білій сорочці.
- Куди ж ти поспішаєш?
- У мене вдома велика радість. Син народився.
     Довго стояли мовчки на кладці обидва чоловіки, дивилися в очі один одному.
(Звучать відповіді дітей про те,  як вчинити чоловікам у цій ситуації. Тільки після цього вчитель зачитує кінцівку.)
     Потім чоловік у білій сорочці тихо і сумно сказав:
- Тобі треба бути вдома швидше.
     Сказавши це, чоловік у білій сорочці повернувся назад і пішов на берег, гуди, куди треба йти чоловікові в чорній сорочці (В. Сухомлинський).

        Учитель. Кожна людина повинна вміти розділити людську радість і біль. Бо як говорить народна мудрість: «Чужого горя не буває». І сьогодні ми з вами доторкнемося до великого таїнства людської душі — милосердя і дізнаємося у чому воно виявляється.
 З-поміж різноманітних проявів добра чи не найпереконливішим є милосердя. Словник української мови витлумачує цю чесноту як співчутливе ставлення до когось. Милосердною людиною називають людину, готову прийти на допомогу іншим, сповнену доброти та чуйності. У цьому значенні слова «милосердний» та «добрий» є синонімами. Отже, милосердя — це діяльне добро, тобто таке, яке виявляється у наших вчинках. Воно є втіленням високої любові до ближніх. Приміром, у християнському віровченні обов'язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки: голодного нагодувати; спраглого напоїти; голого, роздягнутого одягнути; подорожнього прийняти й нагодувати; недужого та ув'язненого відвідати; померлого поховати. Вияв духовного милосердя — це добра порада, слова втіхи та розради. Милосердними є й ті, хто ділиться знаннями, досвідом, терпеливо зносить кривду, прощає і не тримає зла.
     Милосердя грунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, доброзичливість і несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. Тільки той учинок є милосердним, який засвідчує повагу до людини.
 4. Підбір синонімів до слова милосердя
•    Милосердя;  чуйність;  добродушність; доброчинність; людяність; доброзичливість; співчуття; співпереживання.
5. Розгляд бувальщин про українських письменників 
•    - Прочитайте бувальщини про українських письменників та поміркуйте.
•    - Про які вияви милосердя довідалися з розповідей?
•    - Як пов'язані милосердя і безкорисливість?
•    - Побутує думка, що бути милосердним можуть дозволити собі лише дуже заможні люди. Чи погоджуєтеся з цим твердженням?
•    - Чим, по-вашому, вимірюється милосердя?
•    1). Український поет Степан Руданський за фахом був лікарем. Працюючи в Ялті, він лікував бідних безкоштовно. Про це добре знали в місті, тож коли занедужував убогий, ішов до лікаря Руданського. Бувало й так, що бідному чоловікові не було де жити, щоб лікуватися. У таких ситуаціях Руданський відступав свою хату, лікував, годував і не чекав за те ніякої плати.
•    2). Письменник Юрій Федькович, вийшовши у відставку з офіцерської служби, поринув у громадські справи. Він зажив слави народного адвоката. Одного разу до нього звернулися селяни, щоб допоміг відстояти в суді їхнє право на ліси й пасовиська. Докази, наведені Федьковичем, були такі переконливі, що місцеві чиновники погодилися з ними й змінили рішення на користь селян. Свій дім і господарство Юрій Федькович подарував слузі; гроші, здобуті від продажу батьківського дому, роздав бідним.
•    6. Робота в малих групах
           Учитель. Оберіть одну із ситуацій та складіть таке її продовження, щоб персонажі засвідчили милосердне ставлення один до одного.
Ситуація 1. Учителька природознавства Наталя Петрівна перший рік працювала в школі. Шестикласники ставилися до неї непогано, проте не завжди дотримувалися порядку. Одного разу під час уроку в неї через застуду пропав голос. Учні...
Ситуація 2. Марічка чергувала в класі. У кабінеті біології їй потрібно було полити квіти. Коли дівчинка заходила в приміщення з повною лійкою, вона перечепилася за чийсь рюкзак, упала, розхлюпавши воду, розбила коліно. Ще й скинула найбільший вазон — розкішна лілея з поламаним листям навряд чи додала б настрою вчительці. Шестикласники, які розважалися на перерві...
Ситуація З. Сашко, Максим та Андрій поверталися додому після тренування. Хлопці почувалися втомленими, тож зраділи, коли в вагоні метро звільнилося місце. Сашко й Максим, умостившись, витягли з наплічників підручники історії й поринули в читання, а Андрій вирішив погратися на мобільному телефоні. Хлопці й не помітили, коли до вагона зайшла мама з маленьким сином...
Ситуація 4. Сергій та Ігор дуже любили свого собаку — ротвейлера Марса, якого братам подарували батьки. Пес був справжнім героєм. Жоден голуб не почувався безпечно, коли Марса виводили погуляти. Нещодавно у дворі з'явився ще один мешканець — Яринчин пухнастий кіт Тишко. Одного разу під час прогулянки з собакою хлопці помітили кота, який ніжився на сонечку під липою. Вони...
7.Випереджувальне завдання. Пояснення про альтруїзм і егоїзм
           Учитель. Людей, повсякчас готових до милосердних учинків, турботливих, уважних, чуйних і безкорисливих називають альтруїстами. (Пояснення учнів альтруїзму і егоїзму)
        Учень: Слово «альтруїзм» походить від латинського «інша людина», «ближній». Альтруїзм — це безкорисливе піклування про благо інших, готовність заради цього зректися власних інтересів. Стислим утіленням альтруїзму є настанова «Жити для інших». Хоч сам термін відносно молодий (у філософії він був запроваджений у XIX ст.), його значення споріднене з настановами любові до ближнього н християнстві, обов'язком милосердя в ісламі, вченням про співчуття в буддизмі тощо.   Приклади альтруїзму завжди вражають. Альтруїстів часто вважали святими.  Пригадуєте подробиці земного життя покровителя й оборонця дітей Святого Миколая? Його безкорисливі вчинки, безперечно, є виявом альтруїзму. Серед шанованих альтруїстів варто згадати й Святого Валентина, який, за Легендою, всупереч імператорському наказові вінчав закоханих, даруючи їм щастя бути разом.
         Учень: Протилежністю альтруїзму є егоїзм. Егоїстом називають людину, яка нехтує інтересами інших заради власних. Проявом егоїзму, приміром, є паління на дитячому майданчику або в кав'ярні, де поряд з курцем перебувають інші люди, які не палять. Егоїстичною є поведінка тих, хто в людних місцях вживає брутальні слова, голосно слухає музику тощо. А чого варті прогулянки з улюбленим песиком у скверах великого міста! Та щоб егоїстичних учинків в нашому житті поменшало, варто передусім озиратися на себе.

8. Тест «Який ти товариш?»
         Учитель. Ставитися до  інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал. 

Тест
Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?
1.    Чи приємно тобі називати однокласників по імені?
2.    Під час сварки ти намагаєшся образити однокласника?
3.    Якщо кого-небудь із дітей звинуватив без причини вчитель, ти будеш його захищати?
4.    Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся? 
Ключ до тесту:
4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще-зміни себе сам.
- Сьогодні в Україні проживає 2 мільйони одиноких людей, 15 тисяч у будинках престарілих, у злиднях живе 1 мільйон 150 тисяч, багато на вулиці безпритульних, немічних. Усі вони потребують нашої уваги, теплого слова, допомоги, підтримки. Будьмо ж милосердними до тих, хто плаче і страждає, хто потребує нашої уваги.
9. Слухання і обговорення християнської легенди «Не розгледіла».
•    НЕ РОЗГЛЕДІЛА
      Богородиця саме збиралася випрати сорочечку Ісуса, коли побачила  на лузі дівчинку, що пасла корову. Покликала її та попросила потримати дитятко. Дівчинка, яку звали Катерина, охоче погодилася. Вона зауважила, що ніколи не бачила такої гарної дитини, і крадькома зрізала золотий кучерик.
- Де  ти взяла кучерик?— запитала Богородиця.
- У нього такі чудові кучері, що я захотіла один узяти собі. Якщо хочеш — поверну,— паленіючи від сорому, відповіла дівчинка.
- Залиш собі.
    Наступного дня Катерина знову пасла корову на луці й сподівалася, що ще раз з'явиться прекрасна пані з дитиною на руках. Але замість неї з'явився ангел і спитав:
- Чи не бачила ти поблизу Господа і Богородицю?
- Учора бачила одну пані з дитятком. Пані прала, а дитина спала. Поглянь, навіть залишила мені його кучерик.
     Ангел узяв кучер і упізнав за ним Господа. Катерині перехопило подих: «Тримала на руках самого Господа, а не впізнала Його». 
     Якось Катерина набирала воду з криниці. Раптом побачила подорожнього, одягненого у червоний плащ, який спирався на заквітчану палицю.
- Даси мені напитися, Катерино?
- Пий,— мовила дівчина і подала йому відро.
     Чужоземець, угамувавши спрагу, попрощався. Збентежена Катерина попросила собі одну квітку,— з тих, що прикрашали його палицю.
     Паломник дав ту квітку і швидким кроком рушив далі. Хвилиною пізніше з'явився ангел і, побачивши Катерину, запитав:
- Чи ти бачила Господа, як проходив тут?
- Я бачила спраглого чужоземця і дала йому напитися. Поглянь, він навіть залишив мені квітку зі своєї палиці. Ангел упізнав за квіткою Господа.
Катерина закам'яніла. «Дала Господу напитися,— сказала собі,— і не впізнала Його?».
     Одного разу Катерина пекла хліб. Коли це до неї зайшов незнайомець. Він був такий змарнілий, наче його огорнули всі злидні світу. Зрозуміла Катерина, що незнайомець голодний. Витягла хліб із печі, взяла одну паляницю і дала в руки біднякові. Страшенно зраділий, він одразу почав їсти.
     Потім зібрав крихти і вклав їх в долоню Катерини зі словами:
- Можу тобі дати лише крихти твого милосердя, їх вистачить для птахів.
     Коли бідняк пішов, одразу з'явився ангел, який запитав у Катерини.
- Чи ти не бачила Господа, що тут проходив?
- Бачила убогого, злиденнішого за всіх злидарів світу — був голодний. Дала йому хліба, а він залишив мені оці крихти.
- Це був Господь!
     Ось чому якщо якась дитина, чужоземець, убогий просять про щось, їх ніколи не відсилають з порожніми руками. У кожному з них люди бачать Господа.
  
          Учитель. Чого навчає ця легенда? 
- Який висновок ви зробили для себе?

10. «Дерево добрих справ»
          Учитель. Діти, підкажіть, доброта – це якість людини, що дається при народженні, чи її потрібно виховувати? (Діти висловлюють свої думки). Я також довго думала над цим питанням і дійшла до висновку, що людина повинна постійно удосконалювати себе протягом життя.
Відсьогодні у нашому класі буде поряд з Вами жити «дерево добрих справ». Воно допоможе нам планувати важливі справи, які ми запишемо на листочках. Весною і влітку дерево буде зеленим, восени – жовтим, а взимку – білосніжним. Надворі початок весни, і наше дерево доброти сьогодні вперше одягнеться у зелене вбрання. Я пропоную кожному взяти один листочок і записати ту добру справу, яку Ви плануєте зробити навесні. Коли ж ці справи будуть виконані, листочки замінимо на нові. Беріться до роботи.
(Учні пишуть свої задуми на фоні пісні «Даруй добро»)

(Деякі учні на прохання вчителя зачитують свої записи)

 Ну що ж, нехай тоді оживе наше «дерево надії, ласки і добра».
(Усі прикрашають деревце і стають півколом і декламують вірші) 
1 учень
 Коли ти будеш добрим,
 Про тебе люди скажуть.
 Ніколи не забудуть про ввічливість твою.
 У школі і удома усім давно відомо
 Що добрих не народжують, а добрими стають.

2 учень 
Не лінуйтесь робити добро
Лише зла не бажайте нікому
Бо воно, як велика гора
Стане вам на шляхові земному.
3 учень 
 І старайтесь робити добро
День і ніч, і у кожну хвилину,
Щоб серденько, як сонце цвіло,
Це хорошою робить людину! 

11. Заключне слово вчителя.(Виходить учитель із запаленою свічкою, на фоні музики робить загальний висновок)

Учитель
Що найціннішого є у житті,
І найдорожчого за все на світі,
То – доброта, запам’ятайте діти,
І хай вона крокує по землі.

Цінніша перлів, золота і слави,
Вона єдина зігріває нас,
Така одвічна, мудра , нелукава,
Пригорне кожне серце повсякчас.

А ми сьогодні, поєднавши руки,
Запалюємо свічку доброти,
Нехай її вогонь освічує дорогу
Й допомагає впевнено іти.

Любіть життя, несіть в долонях світло,
І відкривайте душі для добра,
І буде янгол щиро Ваш радіти,
І доторкнеться вашого плеча. 

Пісня «Людина починається з добра» (передача свічки) 

Учитель. Ну що ж, любі діти. Підходить до завершення наша виховна година. Я вірю в те, що від сьогодні стала добрішою кожна дитина. Я вірю, що запалений вогник доброти поселиться у ваших серцях і з ним ви будете іти по житті до своєї мети. Ну і, звичайно, я щиро дякую шановним гостям, які були сьогодні з нами.
                  Нехай любов земна і доброта сердечна
                           Завжди крокують поруч з Вами у житті.


Година спілкування на тему:
Що страшніше: мобільник є чи немає?На що впливає мобільний?
Мета:
Формувати уявлення дітей про шкоду надмірного захоплення  мобільниками  Розвивати  у дітей уміння правильно користуватися даним приладом . Виховувати у учнів почуття відповідальності за своє здоров’я..
Учитель:
Вам, звичайно ж, не раз доводилося чути інформацію про те, що мобільні телефони при тривалому використанні неабияк шкодять здоров'ю. Правда це, чи всього лише міф?
МОЖЛИВІ  НАСЛІДКИ.
Вірогідність нашкодити влас­ному здоров'ю тим вища, чим довше і частіше ви розмов­ляєте по мобільному. Якщо це буває нечасто і тривалість розмов не більша 10 хвилин, ніяких змін на гірше не буде, хіба що відчуєте легку втому і слабкий головний біль.
ВПЛИВ НА ЕНДОКРИН­НУ СИСТЕМУ...
 Як показали дослідження, під час розмов по мобільному телефону було зареєстровано невеликі коли­вання рівня гормонів. Через деякий час після завершення розмови гормональний фон ставав нормальним.
НА ЗДАТНІСТЬ КОН­ЦЕНТРУВАТИ УВАГУ...
Ав­томобільні аварії частіше трапляються із водіями, що розмовляють по мобільному під час руху. Це через те, що водій більше зосереджується на розмові, ніж на керуванні автомобілем.
НА СОН...
Тривалий вплив електромагнітних полів теле­фону на мозок призводить до такого ж ефекту, що і вжи­вання кави або міцного чаю. Кажучи по-простому, якщо ви п'єте каву і розмовляєте по мобільному телефону, спа­ти ви будете гірше, ніж тоді, коли б ви цього не робили.
НА  ПСИХІЧНИЙ  СТАН...
Психологічна залежність про­являється наступним чином:
По-перше, вас турбує від­сутність телефону. Це відчут­тя може бути навіть сильні­шим, ніж стурбованість курця відсутністю сигарет. Якщо у вас немає з собою лю­бої вашому серцю слухавки, може виникнути відчуття са­мотності, депресивний стан, стурбованість, що переросте в паніку. При цьому у людини стрибає артеріальний тиск.
По-друге,   це SМS-манія. Людина пише і відсилає де­сятки SМS на день і не може зупинитися, навіть якщо їй простіше зателефонувати.
По-третє, це інформацій­на манія. Власник телефону постійно чекає на дзвінок або SМS-повідомлення. В результаті людина не може визначити, яка саме інфор­мація для неї важлива, і звертається до свого мобіль­но знову й знову.
По-четверте, це стурбо­ваність дизайном телефону. Людині  хочеться   мати   найновішу модель, найкращі ак­сесуари, аби її телефон ви­різнявся із загальної «сірої маси». Придбавши престиж­ну модель, власник відчуває підвищення свого соціального статусу і готовий на ще більші витрати, навіть якщо це на­шкодить сімейному бюджету.
 По-п'яте, це «манія дзвін­ка». Людям інколи здається, що вони чують дзвінок, хоча в дійсності апарат не дзвонив чи й узагалі був вимкнений. У деяких людей неіснуючі дзвін­ки стають хронічною фобією.
НЕ КОРИСТУЙТЕСЯ МОБІЛЬНИКОМ У ГРОЗУ.
Самі по собі стільникові телефони під час грози небезпеки не являють Але тільки в тому випадку, коли трубка в кишені. Адже блискавка, долаючи відстань в кілька кіло­метрів, прагне до найбільш електростатично зарядженого місця. Чим вище воно і чим краще проводить електричний струм, тим більше шансів, що блискавиця потрапить саме туди. В ролі цієї мішені і виступають мобільні апара­ти в руці на рівні голови! До того ж, власники допотопних телефонів, що містять у собі ме­талеві деталі, у грозу ризикують значно біль­ше, ніж ті, хто має новеньку модель.
Та у будь-якому випадку випробовувати долю не варто. Досить не діставати під час грози апарат з кишень і сумок. Якщо вже не терпить­ся поговорити, можна скористатися гарнітурою hands-free.  Але тільки не навушниками! Дроти, які тягнуться до вух, теж проводять електрич­ний струм, так що вірогідність попадання в них блискавки така ж, як і при використанні теле­фону. А ось вимикати стільниковий чи ні - не принципово. Хоча краще вимкнути - гроза ж ненадовго, а безпеки - більше.
Корисні поради
ЧАРІВНІ ТРИ ХВИЛИНИ
   Тривалість однієї розмо­ви краще обмежити трьома і хвилинами і робити не менше,  ніж  15-хвилинну   паузу між розмовами.
   Дітям купувати мобіль­ний телефон не варто.
   В автомобілі краще ви­користовувати гарнітуру. По-перше, руки у вас будуть вільні, а по-друге, ви знизите негативний вплив.
•      Носити телефон краще в сумці, дипломаті або рюк­заку, але ніяк не в кишенях(особливо, якщо ви хочете прожити довге і насичене статеве життя). Це стосуєть­ся здебільшого чоловіків. Під час розмови не при­тискайте телефон до вуха. Краще тримати його на неве­личкій відстані.
•  Не розмовляйте по те­лефону надто довго. Особ­ливо це стосується молодих дівчат і не в міру турботливих кавалерів.

На завершення хочеть­ся сказати: «Усе добре в міру». Якщо маєте відмінне здоров'я - то не варто над­то перейматися шкідливістю мобільного телефону. Цим ви можете також нашкодити (у першу чергу своєму психоло­гічному здоров'ю). Та дотри­мання елементарних правил піде лише на користь. А от тим, хто ідеальним здоров'ям похвалитися не може, а також дітям, людям похилого віку і вагітним жінкам варто прислу­хатися до порад. Тому корис­туйтеся благами цивілізації  на здоров'я але пам'ятайте  про можливі  наслідки.





Виховна година  на тему :
Мобільний етикет

 

МЕТА: Формування поняття «Мобільний етикет».
 Ознайомлення дітей з правилами користування мобільним в публічних місцях та правилами спілкування мобільним телефоном

УЧИТЕЛЬ:
Мобільний телефон - незамінна річ. Він назавжди увійшов у наше життя. Стареньким мобільний допомагає швидко навіда­ти дітей чи внуків, а для молоді - годі й казати!.. Це будиль­ник, годинник, календар, калькулятор, органайзер, записна книжка - всього не перерахуєш. Але чи всі вміють ним корис­туватися, щоб не заважати іншим та мати репутацію цивілізо­ваної людини?
МУЗИКА ЗВУЧИТЬ
Почнемо з цього, адже є чимало безглуздих рингтонів. Наприклад, звук сирени, гавкіт пса, шансон, реп чи навіть нецензурні грубі вислови - ось неповний список дзвінків, які дратують більшість людей і мимо­волі налаштовують проти власників таких рингтонів. Уникайте подібних, адже дзвінок, який обираєте, мимо­волі стає вашою візиткою. Звичайно, ніхто не зазіхає на вашу свободу вибору. Але чи варто ставити на номер чоловіка (дружини) рингтон, що якось відображає ваші інтимні стосунки? Адже "половинка" може набрати ваш номер і пд час важливої ділової зустрі­чі чи розмоии з шефом. Червоніти до  Вибирай І е рингтони для свого мобільного, які не привертатимуть зайвої уваги тих, хто вас оточує. Пам'ятайте правило: телефонна мелодія обирається відповідно до соціального статусу. Ну, й, звичайно, тестувати рівень гучності звучання краще вдома.
У ПУБЛІЧНИХ МІСЦЯХ

Установіть мінімальну гучність сиг­налу або навіть переведіть телефон у беззвучний режим, коли перебуваєте на лекції, ділових переговорах, огля­даєте виставку чи відпочиваєте, при­міром, у кафе. Це ж стосується і від­відин церкви, театрів, батьківських чи інших зборів. Розпочинати розмову в невідповідній обстановці непристой­но. Тож при необхідності вийдіть, аби відповісти на дзвінок, говоріть него­лосно й по суті.
Якщо виникає потреба в людно­му місці надіслати текстові повідом­лення, вимкніть сигнали клавіатури. У громадських місцях: магазинах, транспорті, ліфті тощо намагайтеся говорити по мобільному максималь­но тихо й коротко. Повірте, нікому з пасажирів ранішньої маршрутки не цікаві подробиці вашого вчорашньо­го побачення чи колір тільки-но при­дбаної білизни або медичний діагноз. Не варто говорити й на підвищених тонах - чутливість мікрофона мобілки дозволяє не напружувати голосові зв'язки.
ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ

Якщо ви навіть ненадовго залиша­єте робоче місце, завжди беріть теле­фон із собою. Пропустивши дзвінок, за правилами мобільного етикету, ви повинні передзвонити впродовж 1 -2 годин. Якщо абонент не відповідає, не слід повторювати виклик. Набе­ріться терпіння й чекайте, коли він зможе відгукнутися.
Не бажано телефонувати людині щодо суто робочих питань на мобіль­ний у вихідні та свята. На особисті дзвінки також є обмеження: допусти­мі вони лише з 9-ї до 22 години. Якщо ж виникла нагальна потреба поруши­ти це правило, вибачтеся й спитайте, чи можуть говорити з вами.

Некоректно для своїх потреб ви­користовувати чужі телефони та по­відомляти третім особам мобільні номери без дозволу їхніх власників. Якщо телефонують на стільниковий, який належить іншому члену роди­ни, відповідати на цей дзвінок вам не варто. Поважайте право кожного на особисте життя - не читайте тек­стових повідомлень і не переглядайте список дзвінків у чужому телефоні без дозволу його власника. Уникайте ко­ристуватися багатьма картками: зв'язок легше налагодити, якщо ви на одному номері.
У живому спілкуванні ніколи не пе­реривайте співрозмовника, аби відпо­вісти на дзвінок. Це дуже образливо, коли тебе переривають телефонним дзвінком і фразою: "Вибач, я лише відповім..." Поважайте того, з ким говорите, і дайте йому закінчити свою І думку. І лише опісля, вибачившись,  передзвоніть на номер, який висвітився на екрані мобільного.

НАЙПЕРШЕ-БЕЗПЕКА

Завжди вимикайте стільниковий  там, де є застереження: "Будь ласка,  вимкніть ваш мобільний телефон!".

Сідаєте за кермо автомобіля - переведіть телефон у беззвучний режим, не відволікайтеся на дзвінки й розмови. Це вбереже життя від емертельного ризику, а гаманець - від штрафів.

Завжди вимикайте телефон, коли  перебуваєте на борту літака. Бо ввімкнений, він впливає на різні прилади,  зокрема, антени навігаційних систем і  бортового зв'язку, системи керування  повітряним рухом і попередження зіткнення в повітрі, системи автоматичної посадки, а ще на наведення в бортових кабелях, електрообладнання,  радіомаяки в аеропорту. Увімкнений мобільний телефон може викликати й збій у роботі бортових комп'ютерів та  призвести до проблем в обладнанні  літака, розлад якого може, врешті-решт, спричинити авіакатастрофу.









Виховна година на тему:
Якщо мобілка приросла до вуха...
(Школяр та мобільний телефон)
Мета:
Формувати  поняття шкідливості мобільних.  Розвивати  у дітей уміння робити правильні висновки щодо користування телефоном та уміння захистити себе і телефон.  Виховувати у учнів почуття відповідальності за своє здоров’я.

Учитель:
За підрахунками фахівців, усього в світі майже мільярд людей користуються мобільними телефонами. Чверть з них – твої однолітки.(( Уже чверть населення Землі користуються мобільним зв’язком.))(на 1 квітня 2006 року-33,1 млн абонентів в Україні.). Тому питання чи справді мобілки шкідливі стає дедалі актуальнішим.
Щодо шкідливості мобілок існують різні версіі, між науковцями досі немає згоди. Але якщо вже телефон приріс до вуха, то про що ми повинні пам’ятати...

Ø Якщо людина розмовляє по мобільному то її мозок локально « перегрівається». Дехто порівнює вплив мобілок на людину з впливом мікрохвильовок. Тільки при цьому підігрівається не піца. А мозок користувача.
Ø В багатьох країнах світу були випадки , коли блискавка вдаряла в мобільний телефон ( при сходженні на Говерлу блискавка вдарила в телефон одного з охоронців В.Ющенка). Це пояснюється тим, що електромагнітні хвилі, які випромінює мобільний, можуть притягнути розряд атмосферної електрики. При цьому не обов’язково навіть розмовляти по телефону: достатньо щоб мобільник був просто включений.
Ø Часте користування мобільними відображається на розумових здібностях. У 68% дітей,  які  мають мобільні телефони, не дуже гарні оцінки в школі порівняно з «безмобільними» хлопцями та дівчатами.
Ø Мобільник обмежує розвиток дитячих здібностей до спілкування. Адже з мобільником відпадає потреба виходити на вулицю, як наслідок-брак спілкування і друзів.
Ø Мобільні телефони шкідливі для зору. Довести це вдалося в ході наукових експерементів на телятах ( будова їхніх очей схожа з людською) . Протягом 10 днів підряд  лише з десятихвилинними перервами через кожну годину одне теляче око піддавалося дії радіації мобільника..Результати експерименту виявились однозначними. Опромінене око втратило фокусування. Незаймане ж зберегло 100% -зір. Звідси вчені зробили висновки: мобільний телефон шкідливий для зору, але відмова від використання приладу дає очам шанс на реабілітацію.
Ø Людина підпадає під вплив електромагнітних хвиль від антени мобільного телефону. Спеціалісти Українського науково-гігієнічного центру вважають, що допустимий час користування мобільним телефоном протягом доби не повинен перевищувати 18 хвилин. За їхніми даними, випромінювання від трубки радіотелефону, яка може приймати і передавати сигнали на відстані 10 – 100 метрів, практично не впливає на людину. Випромінювання ж радіотелефону, який працює в радіусі до 5 км, може завдати шкоди здоров’ю.
Як захистити себе і телефон?
v Не носи апарат на грудях і на поясі. Це найвразливіші місця на тілі для радіовипромінювання. Крім того зі шнурка апарат легко зірвати.
v Тривалість розмови-не більше трьох хвилин, а пауза між розмовами-15 хв. Головне забрати телефон подалі від голови.
v  Краще класти мобільник у невелику кишеню на застібці верхнього одягу, у спеціальні чохли із застібками- «липучками», що кріпляться на плечі.
v Приготуйтеся до ушкоджень апарату. Вибирай ударо- і вологостійкі апарати. Зекономиш гроші і нерви.
v Не давай свій телефон незнайомцям навіть якщо їм треба «терміново подзвонити , а батарея сіла»
v Не вихваляйся апаратом у людних місцях
v Дітям до 8 років користуватися мобільним протипоказано
v Не розмовляй по телефону на вулиці ввечері.
v У школі , перевдягаючись , наприклад, на фізкультуру, залишай телефон у вчителя та вихователя.
v Вимикай телефон  на уроках, кіно чи театрі.
v З мобільним , як і з одягом: найперше він повинен бути зручним, не дуже дорогим і практичним. Адже рано чи пізно телефон зламається , або вийде з моди.
v Ходити школяру вулицею з дорогим телефоном небезпечно- це зайва спокуса для грабіжників і хуліганів


( Опитування учнів відповідно до поданого матеріалу)





 “Правила поведінки під час зимових розваг”
                           (бесіда з учнями)



Зима – це чудова пора року, яку з нетерпінням чекають усі учні. Але ця пора приносить дітям не тільки радість та задоволення, а й може принести горе та біду.

Всі ви любите кататись взимку на санках, ковзанах, лижах. А чи знаєте ви, як правильно користуватись цими предметами, щоб не сталося лиха?

Категорично забороняється кататись на ковзанах, санчатах, лижах на проїжджій частині та поблизу неї.

Кататись на санчатах можна тільки в місцях, віддалених від дороги. Якщо ви спускаєтесь з високої гори ви повинні стежити, щоб ваші санчата не були направлені на нерухомий предмет, або на іншу дитину, щоб не нанести травму ні собі, ні товаришам. Дітям молодшого шкільного віку забороняється кататись з високих гірок без нагляду дорослих. Не рекомендується кататись на санчатах в темну пору доби. Забороняється сідати на санки більше ніж двом учням. Катаючись на санчатах забороняється мати при собі гострі, колючі, ріжучі, вибухонебезпечні предмети та великі палиці.

На ковзанах можна кататись тільки у спеціально відведених для цього місцях (ковзанках), які спеціально утворюються у дворах та на спортивних майданчиках.

Кататись на лижах можна тільки у парку або на спортивному майданчику. Під час катання на лижах забороняється збиратись великими групами, щоб не нанести травму палицями собі або товаришам. Дітям молодшого шкільного віку рекомендується кататись на лижах та ковзанах у спеціально відведених для цього місцях, або у дворах своїх будинків тільки під наглядом дорослих.

Категорично забороняється кататись на лижах, ковзанах, санках під час великих морозів (більше 20оС), щоб не отримати обмороження обличчя та рук.

                                    9 клас

Роль сім'ї та школи у професійному самовизначенні учня старшокласника

Як відомо, виховання в сім'ї є частиною ширшого процесу виховання і навчання. Саме школа покликана бути активним учасником сімейного виховання школярів. Сім'я разом зі школою створює той найважливіший комплекс умов виховує і навчальною середовища, який визначає ефективність всього освітнього процесу. «Проблема самовизначення є, перш за все, проблема визначення свого способу життя». Рубінштейн С.Л.
Л.С. Виготський називає підлітковий вік віком відкриття свого Я, оформлення особистості, а також віком оформлення світогляду, ставлення до світу. У цей період підліток пізнає свій внутрішній світ, вперше відкриває всі його можливості. Саме в цей час виникають плани на майбутнє, вибудовується життєва перспектива. У вітчизняній психології виділяються наступні характеристики особистісного самовизначення:
Потреба в особистісному самовизначенні є потреба у формуванні системи смислів, де воєдино злиті уявлення про себе, про світ і про себе в цьому світі;
Для підлітків при виборі життєвого шляху дуже важливою виявляється здатність цілісного сприйняття минулого, сьогодення і майбутнього;
Особистісне самовизначення не тільки нерозривно пов'язане з професійним вибором, але являє собою щось більше, а саме - передбачає сформованість у підлітка позиції дорослої людини, що вміє приймати відповідальні рішення і оцінювати їх наслідки.
Батьки і педагоги покликані допомогти дитині зробити правильний вибір в профільній орієнтації:
1. Визначити інтереси і схильності учнів, спрямованість на певну область пізнання або діяльності.
2. Виявити професійні переваги.
3. Прийняти рішення про вибір профілю навчання (профільного класу) і (або) місця подальшого навчання.
4. Підвищить готовність підлітка до особистісного та професійного самовизначення.
Для успішної професійної реалізації старшокласникам необхідно оволодіти наступними компетенціями:
· Постановка мети (цілепокладання);
· Уміння визначати чинники, необхідні для успіху;
· Бачення проблем і перешкод, що виникають на шляху до мети;
· Навички особистісного розвитку та самопрезентації;
· Упевненість у собі;
· Навички міжособистісного взаємодії;
· Навички прогнозування ситуації і конструювання планів дії;
· Гнучкість в плануванні кар'єри;
· Ефективне управління власним часом та навички
вибудовування короткостроковій і тривалій тимчасової перспективи;
· Навички відбору, переробки і засвоєння великого об'єму інформації та вміння нею користуватися (перетворення інформації в особисті знання);
· Знання своїх ресурсів і уміння ними користуватися.
Старшокласники потребують емоційної, матеріальної та інформаційної підтримки батьків, які, в той же час, повинні надати своїм вирослим дітям достатньо можливостей для розвитку власної особистості. Що таке самовизначення? Самовизначення - це «здатність людей зробити вибір, який дозволить їм контролювати власне життя, приведе до досягнення цілей, до яких вони прагнуть, а також допоможе придбати навички та ресурси, необхідні для повноцінного і осмисленого існування в суспільстві". Саме поєднання поведінкових стратегій і певних ціннісних орієнтацій дозволяє людям реалізувати свої бажання за своїм вибором. Самовизначення відбувається не тільки в підлітковому віці. У дітей всіх віків слід заохочувати відповідні віком навички вибору щодо продуктів, одягу, дозвілля. Це не означає, що самовизначилася людина має контроль над кожним аспектом життя, тому що ніхто не має повного контролю. Самовизначення відбувається в результаті взаємодій між людиною і навколишнім середовищем. Щоб стати самовизначитися, необхідно взаємодіяти з навколишнім середовищем шляхом спостереження з метою отримання інформації, побачити, як різні середовищні фактори впливають на інших людей, а також внести зміни і прийняти рішення, засновані на зворотному зв'язку з навколишнім середовищем. На думку Л.С. Виготського, вибір професії - це не тільки вибір тієї чи іншої професійної діяльності, але й вибір життєвого шляху, пошук свого місця в суспільстві. Для того, щоб зробити цей вибір, необхідно вміти аналізувати свої можливості, схильності, знання, бути здатним приймати рішення і діяти на основі свідомо прийнятого наміру (тобто мотиваційної установки), віднесеного до порівняно далекого майбутнього. Вибір професії може відбуватися і не настільки усвідомлено. Старшокласники можуть робити свій професійний вибір під впливом батьків або наслідуючи своїм друзям. У такому випадку вибір може не бути пов'язаним з мотивацією учення. Мотиви навчання у 10-11-класників істотно відрізняються від мотивів учнів 7-8-х класів у зв'язку з намічуваної професійною діяльністю. Якщо учні 7-8-х класів, як правило, обирають професію, орієнтуючись на улюблений предмет, то учні дев'ятих класів починають виявляти цікавість до тих предметів, які їм знадобляться для підготовки до обраної професії. Підлітки 13-14 років дивляться в майбутнє з позицій сьогодення, старшокласники - з позицій майбутнього. Важливим фактором правильного вибору професії є не тільки усвідомлення підлітком своїх мотиваційних установок, але й розвинена психологічна компетентність у часі. Для орієнтації та успішної дії в навколишньому світі підлітку необхідно засвоїти не тільки стандарти суспільства, але й стандарти часу. На життєвому рівні давно відома думка про необхідність «встигати за часом», «не втратити час». Розуміння часу - компонент пізнання навколишнього світу. Серед численних факторів, що впливають на вибір професії, особливо виділяється вплив батьків і родини в цілому. А.А. Реан відзначає, що «домашні розмови про проблеми на роботі, нерідко відвідування робочого місця батьків, зовнішні атрибути їх професії, інструменти, сама навколишня атмосфера стають тими засобами, за допомогою яких батьки, часто навмисно, вводять дитину в простір своєї професії, що згодом може повністю визначити його інтереси та захоплення. Сімейні династії артистів і музикантів, лікарів та хліборобів являють собою цілком звичайні реалії людських спільнот ».
На думку деяких дослідників, матеріальне становище родини стає все більш значущим чинником, що визначає рівень домагань і життєві стратегії підростаючого покоління і, відповідно, впливає на вибір професії. Підлітки, будуючи плани на майбутнє, враховують ту допомогу, яку їм може надати родина. Вже на рівні домагань і бажань існує різниця між дітьми з сімей з різним рівнем матеріального достатку. Діти з заможних сімей в більшій мірі претендують на те, щоб у майбутньому стати «власником своєї справи» і «мати високі доходи». Звичайно, турбота батьків про майбутню професію своєї дитини зрозуміла; вони несуть відповідальність за те, як складається його життя. Дуже часто батьки надають дитині повну свободу вибору, вимагаючи тим самим від нього самостійності, відповідальності, ініціативи. Трапляється, що батьки не згодні з вибором дитини, пропонуючи переглянути свої плани й зробити інший вибір, вважаючи, що він ще маленький. Правильному вибору професії часто заважають установки батьків, які прагнуть, щоб діти компенсували їхні недоліки в майбутньому, у тій діяльності, в якій вони не змогли себе повністю проявити. Їм здається, що саме їхній син або дочка зможе проявити себе, так як у них на відміну від батьків «вище трамплін, з якого вони будуть занурюватися у світ професії.». Професійне становлення та самовизначення старшокласника - це багатоаспектний процес. При його реалізації застосовуються соціологічні, соціально-психологічний і диференційно-психологічний підходи. Інформаційне поле досить велике: від знання професій та їх класифікації, ролі інтересів, здібностей людини, ролі і традицій сім'ї і, нарешті, здоров'я підлітка. Батьки старшокласників і педагоги в повній мірі повинні усвідомлювати важливість вибору професії.











Комментариев нет:

Отправить комментарий